Scholiere en muzikante Lauren Cook (13) vindt dat kunstvakken een veel grotere rol zouden moeten krijgen in het onderwijs. Een oproep aan de politiek en de scholen. 

Kunstvakken vind ik heel belangrijk op school. Veel scholen besteden er niet genoeg aandacht aan. Ik vind dat jongeren de kans moeten krijgen om echt actief aan de slag te gaan met kunstvakken, in ieder geval tot en met de bovenbouw, of een mogelijkheid als keuzevak. De meeste scholen hebben kunstvakken wel op school, maar vaak voor maar een of twee jaren, vooral de onderbouw. Het is ook niet echt wijd bekend als eindexamenvak.

Je merkt nu, met Covid-19, al helemaal dat er minder aandacht aan kunstvakken wordt besteed. Alle aandacht gaat naar de kernvakken, omdat die vakken belangrijk zijn om naar het volgende leerjaar te mogen. Sowieso hebben de meeste leerlingen op middelbare scholen weinig creativiteit om zich heen. Behalve als je op een school zit waar creativiteit de ruimte krijgt, daar zijn er alleen niet zo veel van en het wordt niet op elk niveau aangeboden. 

Vakken zoals kunst, muziek en drama moeten vanzelfsprekend zijn. Muziekonderwijs helpt veel met de ontwikkeling van jongeren. Muziek maken doe je meestal samen, dat zet jongeren vaak lekker in hun vel, omdat het een sociale en zelfverzekerde sfeer geeft in de klas. In onze klas merk je dat iedereen met plezier aan het werk gaat, drukke jongeren veranderen ineens in gemotiveerde muzikanten. Je kan via muziek ook veel over de geschiedenis leren, neem bijvoorbeeld reggae uit Jamaica en blues uit de Afrikaans-Amerikaanse gemeenschap.

De verhalen van de achtergrond van beroemde muzikanten vind ik heel interessant om te lezen. Ik zie mezelf al projecten maken over allerlei muziekstijlen! Muziekonderwijs is ook erg rustgevend. Veel jongeren kunnen zichzelf leren kennen met muziek. Talen op school worden ook makkelijker door muziek. Ik merk zelf ook dat als ik bijvoorbeeld een Spaans liedje luister en leuk vind, ik meestal de betekenis van de woorden op ga zoeken. Dan leer ik allerlei nieuwe woorden.

Ik ben muzikaal opgevoed en ik heb er veel van geleerd. Voor sommige jongeren is muziek maar kleinschalig en vaak ook alleen van de tijd van nu. Maar denk even aan Bob Marley, Queen, The Beatles, Louis Armstrong, Elvis Presley, Aretha Franklin en Nina Simone en nog duizenden, Charlie Parker, Madonna, Stevie Wonder, Michael Jackson enzovoorts, die vervagen allemaal langzaam uit het collectieve geheugen van mijn generatie. Ook heeft het muziekonderwijs de functie van ritmische en melodische patronen herkennen, dat helpt jongeren met onder andere wiskunde.

En het belangrijkste: muziek maakt jongeren blij en gelukkig! Door muziek vind ik het leuk om naar school te gaan, maar ik mis het wel omdat we alleen muziek in het eerste jaar hadden en de helft van het tweede schooljaar (gelukkig zit ik in de schoolband, ik zing en speel onder andere gitaar).

Naast muziek is ook kunst een belangrijk vak. Kunst zie je overal om je heen, als je even bedenkt dat bijna alles om ons heen is ontworpen, van huis tot kleding. Bij kunst leer je verschillende technieken gebruiken op allerlei niveaus. Ook dit vak stimuleert jongeren emotioneel en doet beroep op onze creativiteit. De hersenen van jongeren willen stimulans. Vakken zoals wiskunde en scheikunde spreken alleen een paar delen van de hersenen aan en geven niet de volledige stimulans.

Jongeren hebben hele creatieve gedachten, dus het leuke aan kunst is dat er no limits zijn. Je hebt steeds nieuwe ideeën en die kan je meestal ook gelijk uitvoeren. Als ik kunst maak, dan teken ik vooral mijn emoties, zo leer in mezelf nóg beter kennen. In kunst kan je ook allerlei soorten culturen ontdekken. Ook leer je observeren en waarnemen, eigenlijk doen we het na een tijdje vanzelf, maar toch leer je steeds nieuwe dingen waarnemen en observeren. Creatief denken leer je ook. Mensen die creatief denken maken de wereld mooier en handiger.

Mijn conclusie is dus, dat een kunstvak juist eerder een van de belangrijkste vakken op een school moet zijn. Het moet een norm zijn dat muziek of kunst een van de eindexamenvakken is. Deze vakken moeten niet zo weggedrukt worden of onbelangrijk gemaakt worden. Ik ga nu naar de derde en mis de kunstvakken erg.

Ik zou het fijn vinden als minister-president Mark Rutte er voor kan zorgen dat kunstvakken een centrale rol krijgen op school. Misschien kan hij dit bespreekbaar maken bij minister Ingrid van Engelshoven.

Daarnaast zou ik het persoonlijk heel fijn vinden als ook scholen zelf initiatief nemen. Mijn grootste wens is dat ik eindexamen kan doen in muziek. Want kunst verandert de wereld op een meer aansprekende manier. Daardoor houd ik plezier in school én in het leven. En ik vind dat ook andere jongeren moeten kunnen doen waar ze blij van worden en wat belangrijk voor ze is. Want ik weet honderd procent zeker dat ik niet de enige ben die dit vind!

Beeld: Paulette Wooten via Unsplash

 

 

Vrij Links lijn

Vrij Links is een meerstemmig platform. Tenzij anders vermeld, spreken auteurs op persoonlijke titel.